STRONA GŁÓWNA » PORADY DOMOWE  » JAK SPRZATAĆ I SIĘ NIE MĘCZYC

 

Jak sprzątać i się nie męczyć 

Stwierdzono, że najwięcej czasu zajmują kobiecie zajęcia związane z przygotowywaniem posiłków, natomiast wszelkie prace porządkowe wymagają ogromnego nakładu sił. Zastanówmy się nad takim rozwiązaniem:

  1. praca rozłożona na domowników obciąży wszystkich bardziej sprawiedliwie (każdemu według... sił);
  2. każdą czynność należy dokładnie przemyśleć, aby zastosować optymalną metodę i najlepszy sposób jej wykonania;
  3. istnieje wiele urządzeń i sposobów, które nie tylko mogą uczynić pracę lżejszą i przyspieszyć jej wykonanie, ale pozwolą uzyskać lepszy efekt.

Zacznijmy może od punktu trzeciego. W każdym prawie domu znajduje się sporo zmechanizowanego sprzętu gospodarstwa domowego. Starajmy się więc maksymalnie go wykorzystywać, a także uzupełniać w miarę możliwości. Bo mechanizacja to oszczędność naszej energii, a więc naszego zdrowia, a także bardzo poważna oszczędność czasu, który naprawdę można dużo sensowniej wykorzystać. Warto także swoje gospodarstwo zaopatrywać w różny drobny sprzęt i przybory oraz środki chemiczne. W tym celu należy od czasu do czasu penetrować sklepy „1001 drobiazgów" i chemii gospodarczej, a na pewno zawsze znajdzie się coś pożytecznego i przydatnego w codziennych pracach domowych.

Niedoceniana jest sprawa organizacji pracy i zastosowania właściwych metod przy wykonywaniu różnych czynności. Nikt nas tego przecież nie uczył. Wydaje się więc, że jest to zadanie szkoły, która niby ma uczyć pewnych zajęć praktycznych, również z zakresu gospodarstwa domowego, ale ciągle nie wie, jaką treść powinien ten program zawierać. Może właśnie nauczanie prawidłowych metod pracy ?

Nie zdajemy sobie sprawy z tego, że pozycja przy wykonywaniu różnych prac powodować może większe lub mniejsze obciążenie kręgosłupa, a także wymaga mniejszego lub większego wysiłku. Np. jeżeli przyjmiemy, że jakaś praca ręczna wykonywana w pozycji siedzącej wymaga 4% wysiłku, to ta sama praca w pozycji stojącej - 16%, a gdy stoimy w pochyleniu - 30%. Rozważcie to i zastanówcie się przed każdą czynnością, jak możecie zmniejszyć wysiłek, pamiętając też, że im większy jest wysiłek, tym więcej czasu potrzeba na odpoczynek, na regenerację sił.

Oto kilka przykładów i rad z codziennej praktyki:

  • nie powinno być podnoszone to, co da się przetoczyć, przesunąć czy przeciągnąć;
  • w miarę możliwości jak najwięcej pracy wykonywać w pozycji siedzącej;
  • przy przesuwaniu ciężkich mebli zawsze powinny brać udział dwie osoby, pod nogi mebla, pod skrzynię czy ciężki kosz należy podłożyć kawałek sukna lub suchą ścierkę, aby zmniejszyć tarcie, wtedy przesuniemy dany sprzęt bez wysiłku;
  • czyszcząc podłogę czy wycierając kurz ze sprzętów nisko położonych należy raczej przyklęknąć na jedno kolano, niż pochylać się, można też wykonywać to siedząc na niskim stołku;
  • sprzątając używać szczotek na długim kiju, a przy odkurzaczach odpowiednich przedłużaczy, np. usuwając kurz spod szaf i innych mebli.

Przy czyszczeniu szyb okiennych zużywa się mniej siły i uzyskuje lepszy efekt, przesuwając gąbkę czy ściereczkę lekko skośnymi ruchami od lewego do prawego brzegu szyby (od dołu w górę) niż kolistymi ruchami jak to się przeważnie robi. Prasując należy przesuwać żelazko ustawione lekko ukosem (odchylenie czubka w prawo) i prasować też lekkim ukosem, również z odchyleniem w prawo; w takim przypadku obejmiemy żelazkiem większą powierzchnię (szerszy pas tkaniny), a więc uprasujemy szybciej, czyli przy mniejszym zużyciu siły i prądu.

Żadna praca ani umysłowa, ani fizyczna nie powinna trwać zbyt długo, bez przerwy na odpoczynek. Również przy pracach domowych trzeba pamiętać o chwilach wytchnienia. Często panie domu wolą coś prędzej skończyć i mieć spokój. A to jest błąd. Nie powinno się doprowadzać do skrajnego zmęczenia, bo na pewno odbije się to niekorzystnie na zdrowiu, a i sama czynność stanie się utrapieniem. Dlatego kiedy odczuwamy zmęczenie czy znużenie, bezwzględnie trzeba pracę przerwać. Usiąść wygodnie lub nawet położyć się na 15 minut, rozluźnić mięśnie, zamknąć oczy. Aby siedząc wygodnie wypić szklankę świeżo zaparzonej herbaty, przejrzeć czasopismo, a może położyć pasjansa - jednym słowem oderwać się od wykonywanej czynności.

 
 
Wyślij znajomemu   Kliknij tu   Kliknij tu